Rapor: Deniz seviyesinin yükselmesi petrol limanlarını altüst edecek
Gündem
04.01.2025 - 10:27, Güncelleme:
04.01.2025 - 10:27 99 kez okundu.
Rapor: Deniz seviyesinin yükselmesi petrol limanlarını altüst edecek
Stockholm, 4 Ocak (Hibya) - Yapılan bir analiz Suudi Arabistan ve ABD'deki limanların da aralarında bulunduğu limanların iklim krizi kaynaklı bir metrelik deniz seviyesi yükselmesi ile ciddi şekilde hasar görmesini, çoğunu altüst edeceğini öngörülüyor.
Bilim insanları, fosil yakıt yakmanın küresel ısınmaya neden olması nedeniyle tehdidin ironik olduğunu söyledi. Yenilenebilir enerjiye geçerek emisyonları azaltmanın küresel ısınmayı durduracağını ve daha güvenilir enerji sağlayacağını söylediler.
Analiz, en yüksek süper tanker trafiğine sahip limanlardan on üçünün sadece 1 metrelik deniz seviyesi artışıyla ciddi şekilde hasar göreceğini buldu. Araştırmacılar, Suudi Arabistan'daki iki alçak limanın (Ras Tanura ve Yanbu) özellikle savunmasız olduğunu söyledi. Her ikisi de Suudi devlet petrol şirketi Aramco tarafından işletiliyor ve ülkenin petrol ihracatının yüzde 98'i bu limanlardan çıkıyor.
ABD'deki dünyanın en büyük petrol üreticisi Houston ve Galveston limanları da listede yer alıyor. Ayrıca Birleşik Arap Emirlikleri, Çin, Singapur ve Hollanda limanları da listede.
Uluslararası Kriyosfer İklim Girişimi (ICCI) tarafından yayınlanan son bilimsel çalışma, deniz seviyesinde 1 metrelik bir artışın bir yüzyıl kadar kısa bir sürede kaçınılmaz olduğunu ve buz tabakaları çöker ve emisyonlar azaltılmazsa 2070 gibi erken bir tarihte gerçekleşebileceğini gösteriyor. 3 metrelik daha da felaket niteliğinde bir artış muhtemelen önümüzdeki bir veya iki bin yılda kaçınılmaz ve 2100'lerin başlarında gerçekleşebilir.
Deniz seviyesindeki artış, kıyı şeridindeki gelişmeleri aşmadan önce bile dünya çapında sorunlara yol açıyor. Araştırmacılar, bugüne kadarki artışın fırtına dalgalarının daha yüksek olduğu ve kıyı taşkınlarına neden olma olasılığının önemli ölçüde daha yüksek olduğu anlamına geldiğini, kıyı arazisine tuzlu suyun sızmasının ise temelleri aşındırabileceğini belirtiyor. Emisyonları keskin bir şekilde azaltmak yalnızca deniz seviyesindeki artış oranını yavaşlatmakla kalmayacak, aynı zamanda nihai artışı da sınırlayacaktır.
ICCI'daki baş bilim danışmanı James Kirkham şunları söyledi: "Petrol musluklarını kapatmayı reddetmek, deniz seviyesindeki artış için muslukları açık tutmak anlamına gelir. Hızlanan buz erimesi ve okyanus genişlemesi, deniz seviyesindeki artış oranının son 30 yılda iki katına çıkmasına neden oldu. Liderler fosil yakıtlardan uzaklaşma konusunda kararlı davranmazlarsa, deniz seviyesindeki artışın korkunç etkileri daha da artacak ve artan karbon giderme çabalarını engellemeye devam edenler de dahil olmak üzere kıyı şeridi olan her ülkeyi etkileyecektir.”
Suudi Arabistan, Cop29 iklim meclisindeki “yıkım topu” taktikleri de dahil olmak üzere son küresel zirvelerde engellemecilik yapmakla ve plastik anlaşması ve kuraklık ve çölleşmeyle mücadele konusundaki müzakerelerde ilerlemeyi engellemekle suçlandı. Son görüşmeler Riyad'da yapıldı ve Suudilerin anlaşmaya iklimle ilgili herhangi bir referans eklemeyi reddetmesiyle anlaşma sağlanamadan sona erdi.
Yeni analiz, araştırmacıların en büyük petrol tankeri trafiğine sahip 15 petrol limanından 12'sinin deniz seviyesindeki artışa karşı savunmasız olduğunu tespit ettiği Mayıs ayındaki çalışmalara dayanıyordu. Climate Central ve GoogleMaps'ten alınan deniz seviyesi artış haritaları, 1 metrelik bir artışın iskelelere, petrol depolama tesislerine, rafinerilere ve diğer altyapılara zarar vereceğini göstermek için kullanıldı.
Yeni analiz, 1 metrelik bir yükselmeyle yüksek risk altında olan ikinci Suudi limanı Yanbu'yu da ekledi. Ekip, limanlardan ithal edilen ve ihraç edilen petrolün hacmini ve değerini tahmin etmek için Bloomberg petrol ihracat verilerini kullandı. Ras Tanura ve Yanbu birlikte 2023'te 214 milyar dolar (171 milyar sterlin) değerinde petrol ihraç etti. Toplamda, 13 liman 2023'te küresel petrol ihracatının yaklaşık yüzde 20'sini oluşturdu.
Ekibin bir parçası olan Zero Carbon Analytics'ten Murray Worthy şunları söyledi: "Bu analiz, ısınan bir dünyada fosil yakıtlara güvenmenin enerji güvenliğine değil, felakete giden bir yol olduğunu gösteriyor. Ülkeler bir seçimle karşı karşıya: fosil yakıtlara bağlı kalmak ve yükselen denizler limanları ve terminalleri sular altında bırakırken arz kesintileri riskini almak veya güvenli, sürdürülebilir yerel yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş yapmak."
Çok maliyetli olabilecek taşkın savunmaları inşa etme çabaları yapılabilir, ancak Worthy şunları söyledi: "Sonuçta bu kaybedilen bir savaş. "Zaman içinde deniz duvarlarını daha da yükseltmeye devam etmelisiniz."
Hibya Haber Ajansı
Stockholm, 4 Ocak (Hibya) - Yapılan bir analiz Suudi Arabistan ve ABD'deki limanların da aralarında bulunduğu limanların iklim krizi kaynaklı bir metrelik deniz seviyesi yükselmesi ile ciddi şekilde hasar görmesini, çoğunu altüst edeceğini öngörülüyor.
Bilim insanları, fosil yakıt yakmanın küresel ısınmaya neden olması nedeniyle tehdidin ironik olduğunu söyledi. Yenilenebilir enerjiye geçerek emisyonları azaltmanın küresel ısınmayı durduracağını ve daha güvenilir enerji sağlayacağını söylediler.
Analiz, en yüksek süper tanker trafiğine sahip limanlardan on üçünün sadece 1 metrelik deniz seviyesi artışıyla ciddi şekilde hasar göreceğini buldu. Araştırmacılar, Suudi Arabistan'daki iki alçak limanın (Ras Tanura ve Yanbu) özellikle savunmasız olduğunu söyledi. Her ikisi de Suudi devlet petrol şirketi Aramco tarafından işletiliyor ve ülkenin petrol ihracatının yüzde 98'i bu limanlardan çıkıyor.
ABD'deki dünyanın en büyük petrol üreticisi Houston ve Galveston limanları da listede yer alıyor. Ayrıca Birleşik Arap Emirlikleri, Çin, Singapur ve Hollanda limanları da listede.
Uluslararası Kriyosfer İklim Girişimi (ICCI) tarafından yayınlanan son bilimsel çalışma, deniz seviyesinde 1 metrelik bir artışın bir yüzyıl kadar kısa bir sürede kaçınılmaz olduğunu ve buz tabakaları çöker ve emisyonlar azaltılmazsa 2070 gibi erken bir tarihte gerçekleşebileceğini gösteriyor. 3 metrelik daha da felaket niteliğinde bir artış muhtemelen önümüzdeki bir veya iki bin yılda kaçınılmaz ve 2100'lerin başlarında gerçekleşebilir.
Deniz seviyesindeki artış, kıyı şeridindeki gelişmeleri aşmadan önce bile dünya çapında sorunlara yol açıyor. Araştırmacılar, bugüne kadarki artışın fırtına dalgalarının daha yüksek olduğu ve kıyı taşkınlarına neden olma olasılığının önemli ölçüde daha yüksek olduğu anlamına geldiğini, kıyı arazisine tuzlu suyun sızmasının ise temelleri aşındırabileceğini belirtiyor. Emisyonları keskin bir şekilde azaltmak yalnızca deniz seviyesindeki artış oranını yavaşlatmakla kalmayacak, aynı zamanda nihai artışı da sınırlayacaktır.
ICCI'daki baş bilim danışmanı James Kirkham şunları söyledi: "Petrol musluklarını kapatmayı reddetmek, deniz seviyesindeki artış için muslukları açık tutmak anlamına gelir. Hızlanan buz erimesi ve okyanus genişlemesi, deniz seviyesindeki artış oranının son 30 yılda iki katına çıkmasına neden oldu. Liderler fosil yakıtlardan uzaklaşma konusunda kararlı davranmazlarsa, deniz seviyesindeki artışın korkunç etkileri daha da artacak ve artan karbon giderme çabalarını engellemeye devam edenler de dahil olmak üzere kıyı şeridi olan her ülkeyi etkileyecektir.”
Suudi Arabistan, Cop29 iklim meclisindeki “yıkım topu” taktikleri de dahil olmak üzere son küresel zirvelerde engellemecilik yapmakla ve plastik anlaşması ve kuraklık ve çölleşmeyle mücadele konusundaki müzakerelerde ilerlemeyi engellemekle suçlandı. Son görüşmeler Riyad'da yapıldı ve Suudilerin anlaşmaya iklimle ilgili herhangi bir referans eklemeyi reddetmesiyle anlaşma sağlanamadan sona erdi.
Yeni analiz, araştırmacıların en büyük petrol tankeri trafiğine sahip 15 petrol limanından 12'sinin deniz seviyesindeki artışa karşı savunmasız olduğunu tespit ettiği Mayıs ayındaki çalışmalara dayanıyordu. Climate Central ve GoogleMaps'ten alınan deniz seviyesi artış haritaları, 1 metrelik bir artışın iskelelere, petrol depolama tesislerine, rafinerilere ve diğer altyapılara zarar vereceğini göstermek için kullanıldı.
Yeni analiz, 1 metrelik bir yükselmeyle yüksek risk altında olan ikinci Suudi limanı Yanbu'yu da ekledi. Ekip, limanlardan ithal edilen ve ihraç edilen petrolün hacmini ve değerini tahmin etmek için Bloomberg petrol ihracat verilerini kullandı. Ras Tanura ve Yanbu birlikte 2023'te 214 milyar dolar (171 milyar sterlin) değerinde petrol ihraç etti. Toplamda, 13 liman 2023'te küresel petrol ihracatının yaklaşık yüzde 20'sini oluşturdu.
Ekibin bir parçası olan Zero Carbon Analytics'ten Murray Worthy şunları söyledi: "Bu analiz, ısınan bir dünyada fosil yakıtlara güvenmenin enerji güvenliğine değil, felakete giden bir yol olduğunu gösteriyor. Ülkeler bir seçimle karşı karşıya: fosil yakıtlara bağlı kalmak ve yükselen denizler limanları ve terminalleri sular altında bırakırken arz kesintileri riskini almak veya güvenli, sürdürülebilir yerel yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş yapmak."
Çok maliyetli olabilecek taşkın savunmaları inşa etme çabaları yapılabilir, ancak Worthy şunları söyledi: "Sonuçta bu kaybedilen bir savaş. "Zaman içinde deniz duvarlarını daha da yükseltmeye devam etmelisiniz."
Hibya Haber Ajansı
Hibya Haber Ajansı, Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) ve diğer ajanslar tarafından eklenen tüm haberler, sitemizin editörlerinin müdahalesi olmadan ajans kanallarından çekilmektedir. Bu haberlerde yer alan hukuki muhataplar haberi geçen ajanslar olup sitemizin hiç bir editörü sorumlu tutulamaz...
Habere ifade bırak !
Bu habere hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.