Kurum Hekimlerine İkinci Görev Dayatması Yapılamaz!
Kurum Hekimlerine İkinci Görev Dayatması Yapılamaz!
Türk Tabipler Birliği, kurum hekimlerine ikinci görev olarak çalıştıkları yerin işyeri hekimliği dayatması hakkında bilgi paylaştı. Kamu kuruluşlarının 6331 sayılı yasanın uygulama alanı dışında tutulmasına son verilmesiyle birlikte, bu hizmetin kurum doktorları aracılığıyla sunulması için görevlendirme yapılmaya başlanmıştır. 1219 sayılı yasanın 12. maddesine göre; kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve yöneticilik görevi bulunmayan hekimler, kurum [...]
Türk Tabipler Birliği, kurum hekimlerine ikinci görev olarak çalıştıkları yerin işyeri hekimliği dayatması hakkında bilgi paylaştı.
Kamu kuruluşlarının 6331 sayılı yasanın uygulama alanı dışında tutulmasına son verilmesiyle birlikte, bu hizmetin kurum doktorları aracılığıyla sunulması için görevlendirme yapılmaya başlanmıştır.
1219 sayılı yasanın 12. maddesine göre; kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve yöneticilik görevi bulunmayan hekimler, kurum ve kuruluşlarındaki çalışma saatleri haricinde ve kurumlarının müsaadesiyle aylık 30 saati aşmamak üzere işyeri hekimliği yapabilir. Bu düzenleme ile hekimler, kanunda belirtilen koşullarla ek bir gelir getirici faaliyet olarak işyeri hekimliği yapabilecektir. Ayrıca 657 sayılı yasanın 87 ve 88. maddelerinde devlet memurlarına ikinci görev verilmesine ilişkin kurallar belirlenmiş; bu yasaya tabi kurumlarda çalışan devlet memurlarına esas görevlerinin yanında özel kanunlarla, Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle veya bunların verdiği yetkiye dayanarak memurlara gördürülmesi öngörülen sürekli hizmetlerin ikinci görev olarak verilebileceği belirtilmiştir.
6331 sayılı yasanın 8/7 maddesine göre; “Kamu kurum ve kuruluşlarında ilgili mevzuata göre çalıştırılan işyeri hekimi veya iş güvenliği uzmanı olma niteliğini haiz personel, gerekli belgeye sahip olmaları şartıyla asli görevlerinin yanında, belirlenen çalışma süresine riayet ederek çalışmakta oldukları kurumda veya ilgili personelin muvafakati ve üst yöneticinin onayı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görevlendirilebilir. Bu şekilde görevlendirilecek personele, görev yaptığı her saat için (200) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı tutarında ilave ödeme, hizmet alan kurum tarafından yapılır. Bu ödemeden damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz. Bu durumdaki görevlendirmeye ilişkin ilave ödemelerde, günlük mesai saatlerine bağlı kalmak kaydıyla, aylık toplam seksen saatten fazla olan görevlendirmeler dikkate alınmaz.”
Bu düzenlemeye göre kamu görevlisi hekim, kendi kurumunda muvafakati aranmaksızın, başka bir kamu kurumunda ise muvafakati aranarak görevlendirilebilecektir. Böyle bir görevlendirmenin yapılması halinde, aylık 80 saate kadar görev yaptığı her saat için kanunda öngörülen şekilde ilave ödeme yapılacaktır. Aynı kurumda birden fazla işyeri hekimliği sertifikasına sahip hekim olması durumunda, görevlendirmenin hakkaniyete uygun yapılması gerektiği açıktır. Ancak işyeri hekimliği hizmetlerinin, mevzuatın bütünü ele alınarak planlanması ve yürütülmesi, nitelikli bir hizmet sunumunun öncelenmesi gerekmektedir. İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliğin 2. maddesine göre; “Tehlike sınıfının tespitinde bir işyerinde yürütülen asıl işin tehlike sınıfı dikkate alınır.” Tebliğin ekinde hizmet alanlarının tehlike sınıfları belirlenmiştir. İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin işyeri hekimlerinin çalışma sürelerini belirleyen 12. maddesine göre; az tehlikeli sınıfta yer alanlarda, çalışan başına ayda en az beş dakika ayrılmalıdır. Anılan yönetmeliğin 12/2 maddesine göre; “Az tehlikeli sınıfta yer alan 2.000 ve daha fazla çalışanı olan işyerlerinde her 2.000 çalışan için tam gün çalışacak en az bir işyeri hekimi görevlendirilir. Çalışan sayısının 2.000 sayısının tam katlarından fazla olması durumunda geriye kalan çalışan sayısı göz önünde bulundurularak birinci fıkrada belirtilen kriterlere uygun yeteri kadar işyeri hekimi ek olarak görevlendirilir.”
Görevlendirme ile yürütülen hizmetler bakımından Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nda yer alan “Bu genel şartların uygulamasında kamu sağlık kurum ve kuruluşları 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli cetveller kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlar nezdindeki sağlık kuruluşlarını kapsar. Kamu sağlık kurum ve kuruluşları için tümünü kapsayacak tek poliçe düzenlenir. Bu kuruluşlar bünyesinde görevli sigortalının naklen atama, geçici görevlendirme ve sair sebeplerle anılan kuruluşlar içinde mesleğini yürütmesi halinde ilave sözleşme düzenlenmez veya prim talep edilmez” ve “Bu poliçe, kamu sağlık kurum ve kuruluşunda çalışan sigortalının kendi görev yeri ve branşı dışında da olsa ilgili mevzuat çerçevesinde görevlendirildiği yer ve branşlardaki faaliyetlerini de ilave sözleşme düzenlenmeksizin veya prim tahsil edilmeksizin kapsar” hükümleri geçerli olacaktır.
Bütün bu düzenlemeler birlikte değerlendirildiğinde, kurum hekimlerinin çalıştıkları kurumda muvafakati aranmaksızın işyeri hekimliği hizmeti sunmak üzere ilave ücret ödenmek kaydıyla görevlendirilebileceği, bu görevlendirmenin aylık 80 saatten fazla olamayacağı, az tehlikeli sınıfta olan kurumlarda 2.000 ve üzerinde çalışan olması durumunda “tam gün” çalışacak en az bir işyeri hekimi istihdamının zorunlu olduğu, bu durumda asli görevin yanında işyeri hekimliği görevinin yürütülemeyeceği, ayrıca yapılacak görevlendirmelerde bu kurallardan başka işyerinde görev yapan hekimler arasında hak ve yükümlülüklerde eşitlik, kamu yararı ile kendi personelini de kapsar şekilde tüm bireylerin hak ve yararları arasında ölçülülük ilkelerinin yanı sıra vicdan ve hakkaniyetle davranma sorumluluğuyla görevlendirmelerin yapılması gerektiği açıktır. (BSHA – Bilim ve Sağlık Haber Ajansı)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.