Avşar: Ne eğitimde ne de istihdamda olma durumunun kök sebepleri nelerdir?

Avşar, önergede gençlerin ne eğitimde ne de istihdamda olma durumunun kök sebeplerini, eğitime veya istihdama katmaya yönelik bir iş birliği modeli geliştirmenin planlanıp planlanmadığını, psikososyal durumlarını ve ruh sağlıklarına ilişkin bir çalışmanın varlığını, suça bulaşma oranı ile kişiyi yetenek ve becerilerine göre yetiştirme ve bu doğrultuda istihdam olanakları oluşturma gibi birtakım sorun ve tespitleri Bakan Bak’a sordu. Avşar, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına göre 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye'nin toplam nüfusunun 85 milyon 372 bin 377 kişiyken, 15-24 yaş grubundaki genç nüfus 12 milyon 872 bin 39 kişi olduğuna işaret ederek, genç nüfusun toplam nüfusun yüzde 15,1'ini oluştuğunu belirtti.   Avşar, ne eğitimde ne işte olan gençleri gösteren bu verilerin, ülkemizde yaklaşık 2,5 milyona denk geldiğini, sahip oldukları enerji, düşünce ve fikir açısından tam üretim çağında olan bu kitle, şu anda pasif ve tüketici konumunda olduğunu ifade etti. “Bu durumun gerek aile içinde gerekse toplumda oluşturduğu negatif algı gençlerin içe kapanık ve toplumda izole yaşamasına yol açmaktadır.” diyen Avşar, üretmesi ve kazanması gerektiğinin farkında olan gençlerin, bu imkanı bulamayınca yasal olmayan yolara ve arayışlara girdiğini kaydetti. Avşar, OECD verilerine göre 18-24 yaş grubundaki gençlerin yüzde 31,1'inin ne eğitimde ne de istihdamda olma durumunun kök sebepleri neler olduğu, bu hususta yapılmış bir araştırma, analiz veya tespitin olup olmadığı sordu ve şöyle örnek verdi: “Bu gençlerin yüzde kaçı eğitimi yarıda bırakmıştır? Bırakma sebeplerine dair eliniz de istatistiki bilgi var mıdır?” “Söz konusu gençlerden eğitimi terk edenlerin eğitimine devam etmesini sağlama; işsizlik sorunu yaşayanların aktif hayata, üretim ve istihdama katmaya yönelik bir çalışmanız var mıdır?”, şeklinde soru soran Avşar; “Bu hususta üniversiteler, iş dünyası ve diğer ilgili paydaşlarla ortak bir çalışma yapmayı planlıyor musunuz?”, dedi. Avşar, “Bu kategoride olan gençlerin içe kapanık, toplumdan izole ve suça meyilli oldukları gerçeğinden hareketle psikososyal durumları ve ruh sağlıklarına ilişkin bir çalışma yapılmış mıdır? Bu gençlerin suça bulaşma oranı nedir? Suça sevk eden sebepleri ve ortamı bertaraf etmeye yönelik bir planınız var mı?” şeklinde sorular sordu.  Nitelikli eğitim ile istihdam kolerasyonu dikkat çeken Avşar, “Eğitim kalitesini arttırma, kişiyi yetenek ve becerilerine göre yönlendirme ve yetiştirme ve bu doğrultuda istihdam olanakları oluşturma gibi hususlarda diğer paydaş kurumlarla iş birliği bakımından ortak bir hareket planı düşünüyor musunuz?” ifadelerine yer verdi.  Hibya Haber Ajansı